Den gode overgang i Rosmus Børnehus

Fokus på de gode overgange

Børns læring påvirkes af de fællesskaber og sammenhænge, de indgår i. Samtidig er det vigtigt for børns udvikling, at de oplever sammenhæng mellem hjem, dagtilbud og skole. Børnene skal hjælpes til at tage det, de lærer med sig videre, og de skal opleve, at de kan bruge det, de har lært i forskellige sammenhænge.

Forældrene er den vigtigste ressource i børnenes liv. De spiller også en vigtig rolle i forhold til at sikre gode overgange – blandt andet ved at hjælpe til det gode samarbejde og sørge for, at relevante informationer deles med de fagprofessionelle. Forældre, sundhedsplejen, dagplejere, pædagoger og lærere samarbejder om at skabe gode overgange for alle børn. Gode overgange kan være forskellige fra barn til barn. De gode overgange afhænger ikke kun af barnet, men også af det fællesskab, der er omkring barnet.

For at sikre det enkelte barns læring, trivsel og sundhed tages der udgangspunkt i barnets behov i arbejdet med overgange. Der er faste aftaler for samarbejdet om overgangen mellem sundhedsplejen, dagplejen, dagtilbud og tidlig SFO/skole. Der er en tæt sammenhæng mellem det, der arbejdes med i dagtilbuddene, og det der arbejdes med i tidlig SFO og skole.

I Rosmus Børnehus

Er der 3 primære overgange, 1 fra hjem til Børnehuset, 1 fra Vuggestue til Børnehave & 1 fra Børnehave til Skole.

Vores tilgang er, at en god start er det bedste udgangspunkt for udvikling, trivsel og læring.

Vi har på nuværende tidspunkt igangsat nogle overgangs initiativer for at sikre den gode overgang og start i det nye.

Overgang fra hjem til Børnehus

• Tæt samarbejde med forældre om opstart
  • Sikre et trygt og rart miljø for børnene
  • Vi har for øje, at der ikke er to opstarte der er ens

Overgang fra Vuggestue til Børnehave

• Vi har etableret Micro Børnehave tilbud, som overgangstilbud
  • Børnene er 2,6 - 3,1 år når de er i Micro
  • Micro er Vuggestuepædagogik med særligt fokus på at øve selvhjulpenhed
  • Micro stuen er tilknyttet Børnehaven så børnene på de 6 måneder vender sig langsomt til de større rammer, flere børn og de nye voksne

Overgang fra Børnehave til Skole (TSFO - Tidlig SFO)

• Vi samler de store Børnehave børn fra 1 april i vores TIPI gruppe
  • Efter sommerferien har vi besøgs dage på skolen ugentligt, hvor vi lærer rammerne at kende, og hilser på Børnehaveklasse leder og andre voksne i og omkring indskolingen
  • Tæt samarbejde mellem Børnehus og indskoling om overlevering af relevant viden for en god modtagelse

Klar til læring

På tværs af dagtilbud og skole arbejdes der med Klar til læring for børn og unge mellem 0-16 år. Klar til læring omfatter arbejdet med seks kompetencer, som er automatisering, behovsudsættelse, gode omgangsformer, nysgerrighed, robusthed og vedholdenhed. Det fælles fokus på disse seks kompetencer hjælper til at skabe gode overgange for børnene.

overgange-0-6-aar.pdf

Klar til læring 0-3 år.pdf